Bramy i słupy sygnalizacyjne – jakie są ich najważniejsze odmiany
Nowoczesna infrastruktura drogowa składa się z wielu różnych elementów. Oprócz samych jezdni dla pojazdów oraz chodników dla pieszych bardzo ważne będzie też całe dodatkowe wyposażenie, którego niejednokrotnie się nawet nie zauważa. Dotyczy to chociażby znaków i sygnalizacji świetlnej, które wykorzystywane są do sterowania samochodowym ruchem. Zwłaszcza sygnalizacja pełni bardzo ważną rolę, gdyż bez niej w każdym bardziej ruchliwym miejscu na skrzyżowaniach zrobiłby się całkowity chaos.
Lecz o ile wszyscy kierowcy doskonale znają różnego rodzaju sygnalizatory, to już temu, w jaki sposób są one umocowane już się specjalnie nie zwraca uwagi. A to tak naprawdę także ważny element związany z drogami, od jakiego przecież zależy bardzo dużo. Na przykład w kwestii zapewnienia bezpieczeństwa. Takie sygnalizatory ważyć mogą od kilku do nawet kilkunastu kilogramów, dlatego bardzo ważne będzie ich właściwe przymocowanie, tak żeby nic się nie stało podczas porywistych wiatrów.
Najczęściej wykorzystuje się do tego różnego rodzaju słupy, na których się przykręca systemy sygnalizatorów, ale też i szereg innych elementów. Niejednokrotnie są instalowane na przykład elektroniczne tablice, znaki drogowe, kamery czy rozmaite czujniki. To dodatkowo zwiększa obciążenia, na co muszą zwrócić uwagę projektanci. Współczesne słupy sygnalizacyjne wykonywane są najczęściej z mocnej i wytrzymałej stali, zabezpiecza się je dobrze przed działaniem niekorzystnych czynników pogodowych. Przy ulicach o małym natężeniu ruchu w wielu przypadkach wykorzystuje się jedynie pojedynczy słup, do którego przykręcony zostaje element ze światłami. Jeżeli droga jest szersza, to na słupie pojawiają się jeszcze dodatkowe poziome ramiona, z możliwością regulacji ich ustawienia. Umożliwia to montowanie świateł dokładnie nad każdym pasem, przez co oznakowanie świetlne będzie bardzo jednoznaczne dla kierowców. W przypadku kilku pasów często znacznie lepiej będą się sprawdzać bramy sygnalizacyjne, z kolei one składają się z dwóch pionowych słupów z każdej strony jezdni i poziomej poprzeczki.
+Tekst Sponsorowany+